Poomse je jednou z několika součástí bojového umění Taekwondo. Jedná se o součást velice důležitou a pro mnoho cvičenců součást nejdůležitější. Poomse jsou souborná cvičení, která znázorňují souboj jednoho bojovníka proti jednomu či více soupeřům. V těchto sestavách je kladen velký důraz na zvládnutí základních bojových technik, dynamiky, koncentrace a techniky jako takové.
Poomse se od sebe navzájem liší nejen v technickém provedení, ale také složitostí a kombinacemi technik. S postupujícím zvyšujícím se poznáním bojovníka se také zvyšují nároky na správné cvičení poomse. Při tomto technickém růstu se klade značný význam, mimo jiné na dechové zvládnutí sestavy, na koncentraci a na preciznost vykonání všech technik.
Vyspělejší jedinci cvičící formy např. v lese či ve volné přírodě, kde se svým cvičením dostávají k posílení celého těla a svalstva, dále k naprostému uvolnění a koncentraci, která je velmi důležitá nejen v boji, ale také v normálním každodenním životě. Odtud pramení význam poomse jako zdravotní aspekt cvičení.
Žákovské sestavy
Il jang (8. kup)
Symbolizuje „nebe a světlo“. Z nebe pochází déšť, ale i sluneční světlo, které má zásluhu na tom, že veškerý život vzkvétá, vyvíjí se a dozrává. Nebe symbolizuje akt stvoření, počátek všeho bytí.
I jang (7. kup)
Symbolizuje „radost“. Člověk s pohodou a radostí ve svém nitru je rozvážný, ale také spokojený a vyvážený.
Sam jang (6. kup)
Symbolem této sestavy je „oheň“. Oheň dává lidem teplo a světlo, dává člověku jistou a naději. Oheň je, ale také strůjcem velkého strachu.
Sa jang (5. kup)
Symbolem je „blesk“, tj. znak síly a vlády. Z této sestavy vyzařuje odvaha při blížícím se nebezpečí.
O jang (4. kup)
„Vítr“ je symbolem této páté sestavy. Vítr rozsévá nové vědění a zahání chmury a zlou náladu.
Yuk jang (3. kup)
Symbolem této sestavy je „voda“, tak jako voda stéká z hor dolů do údolí, tak i techniky v této sestavě plynně přecházejí v sebe navzájem.
Chil jang (2. kup)
Symbolem je „hora“, která je velice mocná a majestátná. Chrání člověka jestliže stojí na její straně.
Pal jang (1. kup)
Symbolem této poslední žákovské sestavy je „země“. Země je stvořitelem veškerého žití. Veškerý život má počátek v zemi. Žák zde začíná svou novou cestu.
Mistrovské sestavy
Koryo (1. dan)
Koryo je název jedné ze tří historicky nejvýznamnějších dynastií, které se nacházeli na Korejském poloostrově. Z tohoto názvu byl později odvozen také název státu „Korea“.
Keumgang (2. dan)
Keumgang symbolizuje „pohoří“. Toto pohoří mělo silný význam pro mnoho buddhistických mnichů a poustevníků, kteří se s touto horou učili žít a zde na tomto pohoří nacházeli svůj klid pro meditaci a pro správný život.
Taebaek (3. dan)
Taebaek je původně název hory Paekdu. Zde na této hoře legendární Tangun poprvé objevil na Korejském poloostrově národ. Poomse Taebaek má svůj základ v pohybech taebaek, které symbolizují „Horu – symbol země“.
Pyongwon (4. dan)
Pyongwon symbolizuje „planinu“. Ta je zdrojem nekonečného lidského života a na druhé straně otevřená pláň, která nemá konce nám dává pocit majestátnosti.
Sipjin (5. dan)
Sipjin symbolizuje „věčnost“. Sipjin je korejský desítkový systém, stávající z 10 rozvíjejících se a rostoucích systematických postupů.
Jitae (6. dan)
Vše živé přichází a navrací se do země, odtud název Jitae „Země“. Země je počátek i konec každého života. Země určuje znaky a charakter všech živých tvorů.
Chonkwon (7. dan)
Chonkwon symbolizuje „Nebe“. Nebe je prostředníkem pro soužití vesmíru a lidské bytosti. Jsou zde zastoupené nekonečné možnosti nebe oproti malosti člověka.
Hansu (8. dan)
Hansu symbolizuje „vodu“. Tekoucí voda, která protéká vším co jí stojí v cestě. V přírodě je voda nejsilnější živel, ale také největší pomocník.
Ilyeo (9. dan)
Ilyeo je vrcholná forma poomse. Ilyeo symbolizuje „jednotu“ těla a ducha. Tělo a mysl musí být spojeno v jeden celek.